
Pavlov
10.září 1899 bylo slavné posvěcení sošky P. Marie Lurdské, v nově vystavěné kapličce se zvonicí nákladem manželů Františka a Veroniky Dragounových, s přispěním familiantů pavlovských.
Postavena byla na pozemku výše jmenovaných manželů v Pavlově. Předpokládá se, že byla zasvěcena P. Marii Lurdské.
V roce 1947 se na kapli převrátil strom zasažený bleskem.
Protože včas nedošlo k její opravě, byla později zbourána.
17. září 1994 byla slavnostně vysvěcena nově postavená kaple Panny Marie Bolestné.
Svěcení provedl P. František Kozár,
farář ve Sloupě v Moravském Krase, jeden z iniciátorů stavby. Tato kaple stojí na jiném místě než kaple z roku 1899.

Okrouhlá
V dolní části
obce na malé návsi stojí malá zvonička.
Kdy byla vystavěna o tom není žádných zpráv.
Patrně to bylo v letech 1800 -
1803 ,
dle letopočtu na kamenném kříži, který stojí opodál zvonice, jenž byl asi se
zvonicí současně postaven.
Jelikož v nedaleké obci Buková stojí na návsi právě taková zvonice s podobným křížem u zvonice, na níž se nalézá letopočet 1805, je možné se domnívat, že obě zvonice jsou stejného stáří.
Dle tradice bývala prý dříve zvonička na veliké lípě, stojící před stavením č. 13, kde ve dvou rozsochách byl umístěn zvonek, který byl zakryt šindelovou stříškou.
Když byla lípa svalena, bylo nutno vystavět zvonici.

Kořenec
Roku 1969 se započalo se stavbou kaple na Kořenci. Termín dokončení stavby byl stanoven na 30. června 1971. Občané však byli v práci liknaví. Chodili víc do lesa na dříví, neboť byl veliký polom, kde si vydělali peníze a získali palivo. Stavba nebyla včas dokončena a okresní úřad stavbu zastavil. Roku 1972 byla podána žádost o povolení k pokračování práce. Povolení bylo uděleno pod podmínkou, že budova nebude sloužit náboženským účelům, nýbrž že to bude tzv. "smuteční síň" a zároveň obřadní síň pro pohřby bez kněze. Stavba byla dokončena v květnu 1973. Po dokončení však okresní úřad nařídil odstranit z věže železný kříž, který tam byl umístěn podle nákresu. Protože však nikdo z Kořence nechtěl na kříž sáhnout, přijeli požárníci z Boskovic a v pátek 25. května 1973 kříž odstranili. Po roce 1989 se začalo uvažovat o obnovení kaple. Svěcení kaple proběhlo 15. května 1993. Kaple je zasvěcena P. Marii Fatimské.
O
původu farnosti a kostela
Vznik
farnosti Benešov se datuje k 16. listopadu 1786.
Do farnosti patřily od počátku vzniku vesnice Benešov, Okrouhlá a Kořenec. Později k nim byl připojen ještě Pavlov (dnes část Benešova), který spadal pod Horní Štěpánov. Pavlov byl přifařen k Benešovu listinou z 31.května 1792.
Domácí protokol čili Kronika kostela a fary na Benešově o vzniku farnosti pojednává takto: "Celá nynější farnost Benešovská, vyjímajíc jen Pavlov, byla až do roku 1786 přifařena do Knihnic (Knínice), kde bylo probošství premonstrátského kláštera z Hradiska u Olomouce, kamž celé hory pod panství a patronát náležely.
Když byl klášter ten za císaře Josefa II. v roku 1784 spolu s ostatními mnohými kláštery na Moravě zrušen, připadlo panství Hradišťské a s tím i Šebetovské fisku, a patronát převzal Náboženský fond ( nadace - byl to státní úřad, který se měl starat o stavbu nových kostelů v odlehlých místech celého mocnářství ), kterýž kostel zdejší s farou a školou stavěti započal v roce 1786.
O postavení kostela na Benešově vypravuje se mezi starými lidmi následující :
Když byly zkonfiskovány statky Hradišťské, bylo slyšeti, že se má stavěti také na horách zdejších kostel a zřízena býti farnost samostatná. O to ucházeli se obyvatelé z Kořence a chtěli ho stavěti asi uprostřed Kořence na kopečku směrem k Štěpánovu. Rovněž i Okrouhelští se o kostel ucházeli, chtíce ho stavěti na vyvýšenině u obce směrem k "Raclové louce", a měli to snad už slíbeno, jenže potřebovali složiti nějaké peníze (asi 300 zlatých ). Poněváč jich doma neměli, šli na Benešov k zámožnému šenkýři Jiříku Střížovi, aby jim je půjčil, přitom se snad zmínili, nač jich potřebují. Šenkýř jim řekl, že jich doma nemá, ale že je do dvou dní jim zaopatří. Zatím ale domluvil se ještě s jinými Benešovskými, vzal peníze a jel ještě s rychtářem Minxem do Olomouce ještě tu noc, tam peníze složili a dosáhli toho ihned, že se má kostel stavěti na Benešově.
Když se vraceli, potkali hned u východu ze brány arcibiskupského paláce sousedy Okrouhelské. Radostně prý si klepli na kapsu a zvolali na ně: "Tuť už to máme ! "
Tím na sebe popudili Okrouhelské i Kořenecké tak, že po dlouhou dobu nechtěli jim ničím přispívati na potřeby kostelní, vyčítajíce jim, že je
podskočili, že měl státi kostel u nich, aby si tedy sami platili.
Jelikož hradišťský klášter byl zrušen a kněží se museli rozejít, byl ustanoven P. Rafael Tobiáš Schmid za prvního faráře a P. Jan Norbert Wambera za prvního kaplana na Benešově, kam nastoupili 3. dubna 1787. Kostel však postaven ještě nebyl, proto byla vysvěcena tehdy nově postavená hospoda Jiřího Stříže, aby se tam prozatímně mohly konat bohoslužby.
4. dubna 1787 byla zmíněná hospoda vysvěcena a 5. dubna 1787 v ní byla sloužena
první mše svatá. Fara v té době také ještě nebyla hotová (není známo, kdy byla dokončena),
proto kněží byli prozatímně ubytováni v soukromých domech.
Kostel byl postaven roku 1787 ve slohu renesančním a vysvěcen na svátek sv. Martina 11.listopadu 1787 arciknězem z Boskovic P. Vavřincem Vincencem Mertou.
Postavení kostela připomínala základní deska (v latině), která je umístěna za hlavním oltářem. Při rekonstrukci stropů byla zazděna. Dnes lze spatřit pouze část této desky.
Kostel je zasvěcen Povýšení sv. Kříže. Farnost Benešov byla vyjmuta z arcidiecéze olomoucké 1.ledna 1863 (spolu s celým boskovickým děkanstvím) a připojena k diecézi brněnské.
Zvláštností kostela je to, že není situován podle zažitých zvyklostí. Oltář není postaven směrem k východu, ale k jihovýchodu. Apsida presbytáře byla stavěna do mnohoúhelníku, jak je možné ještě vidět dnes z venkovní strany kostela.
Původní strop byl rovný a tudíž vyšší. Ještě dnes lze spatřit na půdě kostela zbytky původního stropu a malby. Poněvadž byl ale stavěn ze surového materiálu,
hrozilo již po 4 letech ( 1791 ), že se zřítí. Proto byl strop stržen a nahrazen
novým, klenutým. Jelikož by původní slabé zdi těžké klenutí neunesly, bylo třeba
postavit podpůrné pilíře a zdi uvnitř kostela. Apsida presbytáře byla uvnitř kostela vyzděna do oblouku.
Presbytář se zúžil a pouze vrchol klenutí sahá do původní výše stropu. V roce 1871 těžké klenutí a kamenná krytina na střeše způsobily, že zdi se začaly rozestupovat a hrozilo, že klenutí spadne. Proto byly zdi staženy železnými tyčemi. Původně měly být tyče vedeny vrchem klenutí, aby nerušily ráz kostela, ale nesvědomití pracovníci jej přece vedli kostelem.
Délka kostela je 30 metrů, šířka 10 metrů a výška stropu 10 metrů.
Nad vstupem do kostela je čtyřhranná věž, vysoká 30 metrů.
Ke stavbě kostela se váže jedna pověst, která však nikde není zaznamenána: Vedením stavby kostela byl pověřen nadlesní, který se snažil na úkor stavby obohatit.
Na stavbu již zmíněného rovného stropu použil surového dřeva, které se za krátkou dobu znehodnotilo natolik, že rovný strop byl stržen po 4 letech, aby se nezřítil.
Po smrti nadlesní nenalezl klid - až tehdy, když byl pochován pod schody u vstupu
do kostela, aby každý návštěvník šlápl na jeho ostatky, a tím byla odčiněna
jeho vina.
Návštěvníci kostela si určitě všimnou, že jeden ze schodů je prasklý. Mezi
místními
obyvateli se vypráví, že pokaždé, když byl tento schod vyměněn, tak opět
praskl.
Chodby pod kostelem : 9. srpna 1976 navštívil naši farnost proutkař pan Hradil z Brna,
který potvrdil existenci bývalé tvrze na místě kostela, ale nepotvrdil existenci hrobu pod schody při vstupu do kostela.
Dále zjistil, že pod kostelem vedou tři chodby směrované asi takto :
jedna vede JZ směrem pod úhlem 75° asi do míst domku čp.3, druhá vede opačným směrem do vsi na stavení čp.48 - bývalá hospoda, kde se dřív sloužili mše, třetí je JV směrem 30° - na stavení čp.7, tato chodba začíná před hlavním oltářem.
Tyto chodby sloužily v době válek pro obyvatele obce nebo jen statku jako
únikové.
Rovněž z té doby pod kostelem zjistil existenci hrobů - před hlavním oltářem
vlevo je hrob muže a vpravo hrob ženy. Další hroby jsou v zadní části kostela napravo
pod okny sv. Cyrila a Metoděje. Odpočívá tu věčným spánkem 6 mužů a 6 žen.
To by měly být pozůstatky z doby před stavbou kostela, protože za vlády Marie Terezie bylo volné pochovávání do kostelů mimo hrobek zakázáno. Zda je vchod do chodeb pod hlavním oltářem, se nepodařilo potvrdit ani při generální opravě roku 1994, kdy byl odstraněn stupínek pod hlavním
oltářem. Touto skutečností se totiž nikdo nehodlal moc zabývat. Nakolik se ovšem dá opřít o informace proutkaře, není zcela zřejmé.